Metoda „Dobry Start”
Metoda Dobrego Startu (MDS) została opracowana przez prof. zw.dr hab. Martę Bogdanowicz na podstawie obserwacji i wieloletniej pracy z dziećmi.
Głównym założeniem tej metody jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych (czucie ruchu) i motorycznych oraz współdziałanie pomiędzy tymi funkcjami tzn. integracja percepcyjno-motoryczna..
Celem Metody Dobry Start jest zwiększona harmonia rozwoju psychoruchowego, a także korzystne działanie na strefę pozaintelektualną (emocje i zachowania społeczne) oraz rozwój mowy u dzieci.
MDS to metoda wzrokowo- słuchowo-ruchowa, w której ważne są trzy elementy: słuchowy (piosenka), wzrokowy (wzory graficzne) i motoryczny (wykonywanie ruchów w czasie odtwarzania wzorów graficznych zharmonizowanych z rytmem piosenki)
Podczas zajęć w żłobku szczególne znaczenie ma wykorzystanie piosenek i bardzo prostych wzorów graficznych kreślonych ręką w powietrzu i paluszkiem po szablonie lub na tackach.